Przejdź do treści Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do stopki

Aktualności

Nowa wersja SEDN Demo v. 0.6.0-etl-7

2-11-2021 r. wdrożyliśmy nową wersję SEDN Demo v. 0.6.0-etl-7. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych zmian:

  • Odblokowano listę osiągnięć z Kryterium II tj. projekty naukowe, przychody z tytułu komercjalizacji oraz przychody z usług w module Osiągnięcia naukowe i artystyczne oraz szczegóły tych osiągnięć;
  • Zmieniono logikę wyświetlania wyników przeliczenia punktacji po korekcie na zestawieniu osiągnięć w kolumnie „po korekcie”;
  • Naprawiono problem współczynnika projektowego przy wyliczaniu punktów;
  • Zmieniono prezentację rekordów w liście osiągnięć artystycznych w module Osiągniecia naukowe i artystyczne;
  • Naprawiono wyliczone „Zatrudnienie przez co najmniej 36 miesięcy” w szczegółach zatrudnienia osoby w podmiocie;
  • Naprawiono przyczynę błędu powodującego zmianę rodzaju publikacji w module Ewaluacja;
  • Poprawiono treść niektórych elementów w systemie.

Wprowadzone zmiany wymagają odświeżenia przeglądarki. W tym celu prosimy na klawiaturze wcisnąć jednocześnie klawisze Ctrl i F5.

Wszystkie wersje SEDN opisane są tutaj.

Kurs e-learningowy „Ewaluacja 2022. Wstęp” na platformie Navoica.pl

Dziś został udostępniony kurs e-learningowy „Ewaluacja 2022. Wstęp” na platformie Navoica.pl. Jest to pierwsze szkolenie z cyklu szkoleń o tematyce ewaluacji, które w najbliższym czasie pojawią się na platformie.

W kursie przedstawione są ogólne założenia Ewaluacji 2022. Jest on dedykowany głównie osobom bezpośrednio zaangażowanym w ewaluację podmiotów nauki i szkolnictwa wyższego:

  • Kierownikom dyscyplin,
  • Koordynatorom dyscyplin,
  • Importerom publikacji w PBN,
  • oraz innym osobom zaangażowanym w proces ewaluacji jakości działalności naukowej.

Poruszane zagadnienia są opisane prostym językiem i zilustrowane licznymi przykładami, co sprawia, że nauka jest łatwa i przyjemna.
Szczegółowy opis kursu jest dostępny pod tym linkiem, aby zapisać się na kurs należy mieć konto na platformie Navoica.pl.

Liczby danych do ewaluacji

Na stronie głównej SEDN uruchomiliśmy liczniki, które prezentują dane do ewaluacji.

Posegregowaliśmy dane na:

  • liczbę podmiotów ewaluowanych (z mocy prawa oraz podmioty, które złożyły wniosek o ewaluację);
  • liczbę osób ewaluowanych w SEDN (pracownicy oraz uczestnicy szkół doktorskich, których osiągnięcia są w SEDN i mogą być poddane ewaluacji);
  • liczbę publikacji (pobranych z PBN);
  • liczbę praw ochronnych;
  • liczbę osiągnięć artystycznych;
  • liczbę projektów badawczych;
  • liczbę wpisów z kwotami przychodów z komercjalizacji;
  • liczbę wpisów z kwotami przychodów z usług badawczych, świadczonych na zlecenie;
  • liczba opisów wpływu.

Powyższe dane będą na bieżąco aktualizowane.

Nowa wersja SEDN Demo v. 0.5.0

19-10-2021 wdrażamy nową wersję SEDN Demo – v.0.5.0. Lista najważniejszych, wdrożonych zmian znajduje się poniżej:

  • Dodano liczniki danych na stronę główną systemu;
  • Usunięto dwa alerty dotyczące osiągnięć:
    • „Produkt posiada prawo generujące punkty dla większej liczby podmiotów lub dyscyplin. Prawo ochronne nie będzie brane pod uwagę przez algorytm.”
    • oraz „Brak publikacji w ORCID. Udział nie będzie brany pod uwagę przez algorytm.”;
  • Wprowadzono filtrowanie osiągnięć K1 po rodzaju względem dyscypliny sztuki;
  • Wprowadzono komunikat cookies;
  • Zmieniono  sygnalizację kolorami w tabeli limitów w module Ewaluacja;
  • Poprawiono błąd w opisie limitu w module Ewaluacja;
  • Usunięto zaokrąglenie w polu Maksymalna suma udziałów jednostkowych w publikacjach naukowych;
  • Zoptymalizowano czas ładowania listy i szczegółów w module Ewaluacja;
  • Poprawiono separatory w plikach csv;
  • Naprawiono błąd ograniczający funkcje zmiany/akceptacji dla dyscypliny w module „Ewaluacja”;
  • Poprawiono błędne wyświetlanie udziału czasu oświadczenia dla dyscypliny dla przypadków kiedy data końca oświadczenia jest wcześniejsza niż koniec zatrudnienia;
  • Naprawiono błąd powodujący podwójnie wyświetlanie wykazanej  osoby;
  • Naprawiono błąd powodujący naliczanie w niektórych przypadkach dodatkowej sankcji -6;
  • Wprowadzono szereg poprawek wizualnych oraz optymalizujących działanie SEDN.

Wprowadzone zmiany wymagają odświeżenia przeglądarki. W tym celu prosimy na klawiaturze wcisnąć jednocześnie klawisze Ctrl i F5.

Wszystkie wersje SEDN opisane są tutaj.

Nowa wersja SEDN Demo v. 0.4.0 etl 5

04-10-2021 r. wdrożyliśmy wersję 0.4.0-etl-5 aplikacji. Wprowadziliśmy następujące zmiany:

  • Dodano nowy widok – moduł Ewaluacja –  Zestawienie Kryterium I – Publikacje;
  • Dodano nowy widok – Korekta zestawienia listy osiągnięć (szczegóły osiągnięcia)  w zakresie  publikacji;
  • Dodano funkcjonalność Powiadomienia e-mail o wstępnej akceptacji danych przez Koordynatora;
  • Dodano widok Osiągnięcia bez przypisanych dyscyplin;
  • Uruchomiono funkcjonalność – Automatyczne przypisanie podmiotów (zakresy zadań eksperckich);
  • Wdrożono funkcjonalność  – Tworzenie zadań do oceny eksperckiej;
  • Dodano nową sankcję 1 dla dyscyplin z dziedziny sztuki;
  • Dostosowano widok osiągnięć artystycznych na liście osiągnięć K1;
  • Poprawiono nazwy instytucji w szczegółach patentu;
  • Wyłączono pracowników spoza N dla dyscyplin artystycznych;
  • Zaimplementowano wyliczenie punktacji po informacji o pochodzeniu publikacji z projektu naukowego finansowanego przez NCN, NP, NPRH czy UE;
  • Wdrożono szereg poprawek, dzięki którym można otworzyć szczegóły osiągniecia bez wyświetlanego błędu „Problem z dostępem do bazy…”;
  • Poprawiono błędne przyznawanie punktacji dla rozdziałów będących edycją naukową;
  • Wyeliminowano alert prawidłowo zaraportowanych osiągnięć artystycznych;
  • Dodano informację o obsługiwanych przeglądarkach.

Wprowadzone zmiany wymagają odświeżenia przeglądarki. W tym celu prosimy na klawiaturze wcisnąć jednocześnie klawisze Ctrl i F5.

Wszystkie wersje SEDN opisane są tutaj.

Zaproszenie na konferencję „Przedstawienie zmian w systemach informatycznych wchodzących w skład Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on”.

Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym zaprasza na konferencję online „Przedstawienie zmian w systemach informatycznych wchodzących w skład Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on”.  

Spotkanie odbędzie się 12 – 13 października 2021 r. w formie on-line.  W związku z ograniczoną liczbą miejsc, na wydarzenie obowiązuje rejestracja. Decyduje kolejność zgłoszeń. 

Harmonogram spotkania:  

12 października 2021 

10.00 – 10.15 Przywitanie uczestników i rozpoczęcie konferencji. 

10.15-10.30 Harmonogram prac POL-on 2.0 – przegląd prac planowanych do końca 2021 r. 

10.30 -12.00 Wdrożone i planowane zmiany w POL-on 

  • Moduł Pracownicy – wdrożone i planowane zmiany; 
  • Osoby kierujące podmiotem – udostępnienie nowego modułu w systemie POL-on; 
  • Obsługa federacji; 
  • Moduł Studenci w POL-on 2.0 – plany; 
  • Dane finansowe instytucji – omówienie funkcjonalności modułu oraz zmian jakie zaszły lub są w nim planowane; 
  • Moduł Projekty naukowe – omówienie wybranych kwestii merytorycznych; 
  • Opisy wpływu działalności naukowej (Moduł Instytucje) i dowody wpływu (system STUDNIA) – omówienie ścieżki dostępu dla użytkowników. 

12.00-12.15 Sesja pytań i odpowiedzi 

12.15 – 12.30 przerwa 

12.30 – 13.00 Harmonogram prac PBN 2.0 – przegląd prac prowadzonych w 2021 r. 

  • API PBN 2.0; 
  • Walidacja z Web of Science; 
  • Ekspercka ocena monografii; 
  • Zewnętrzne bazy wykorzystywane przez PBN (Crossref, DOI, identyfikator biblioteki nauki, ORCID); 
  • Statystyki dla podmiotów – publikacje w Profilu Instytucji. 

13.00 – 13.15 Sesja pytań i odpowiedzi 

13 października 2021 

10.00 – 11.15 Harmonogram prac SEDN – przegląd prac planowanych do końca 2021 r. 

  • Kryterium I – omówienie obsługi przekształceń podmiotów i federacji; 
  • Kryterium II – przedstawienie wyglądu i założeń modułu; 
  • Kryterium III – przedstawienie wyglądu i założeń modułu; 
  • Moduł Ewaluacja – omówienie wyglądu i założeń modułu. 

11.15 – 11.30 Sesja pytań i odpowiedzi 

Ewaluacja 2017-2021 – informacja dot. składania wniosków o ewaluację na wniosek oraz wniosków objętych ochroną informacji niejawnych

Komunikat w sprawie składania wniosków o przeprowadzenie ewaluacji jakości działalności naukowej przez podmioty, w stosunku do których ewaluacja przeprowadzana jest na wniosek oraz wniosków składanych przez podmioty prowadzące badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa objęte ochroną informacji niejawnych.

1. Ewaluacja na wniosek

Zgodnie z art. 265 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619) – ewaluację w uczelni zawodowej, instytucie badawczym oraz w innych podmiotach prowadzących głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły – przeprowadza się wyłącznie na wniosek tych podmiotów.

Nie został opracowany odrębny formularz wniosku o przeprowadzenie ewaluacji dla podmiotów, o których mowa w art. 265 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), dalej zwanej „ustawą”, zatem we wniosku należy wyrazić wolę poddania się ocenie jakości działalności naukowej.

Ewaluacja zostanie przeprowadzona w dyscyplinach, w których według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r., podmioty te spełnią warunki, o których mowa w art. 265 ust. 4 ustawy tj. zatrudniania na dzień 31 grudnia 2021 r. co najmniej 12 pracowników prowadzących działalność naukową w danej dyscyplinie, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy związanej z prowadzeniem działalności naukowej w tej dyscyplinie. Zostanie to ocenione na podstawie danych wprowadzonych przez podmioty do Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on.

Ewaluację przeprowadza się na podstawie zawartych w systemie POL-on informacji dotyczących działalności podmiotu w okresie objętym ewaluacją, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok jej przeprowadzenia. Zgodnie z art. 354 ust. 2 ustawy, dane w systemie POL-on należy wprowadzać i aktualizować systematycznie – obowiązek ten dotyczy także podmiotów, o których mowa w art. 265 ust. 1 pkt 2 ustawy, niezależnie od tego, czy zamierzają poddać się ewaluacji, czy też nie. Za prawidłowość i rzetelność danych oraz terminowość ich wprowadzania do systemu POL-on odpowiada osoba kierująca danym podmiotem.

2. Ewaluacja osiągnięć objętych ochroną informacji niejawnych

Zgodnie z § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz. U. poz. 392 oraz z 2020 r. poz. 1352), dalej zwanym „rozporządzeniem” – kierownik ewaluowanego podmiotu prowadzącego badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa objęte ochroną informacji niejawnych może złożyć wniosek o przeprowadzenie ewaluacji osiągnięć objętych ochroną.

Nie został opracowany odrębny formularz wniosku o przeprowadzenie ewaluacji osiągnięć niejawnych. We wniosku należy podać:

  • udział badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa objętych ochroną informacji niejawnych w działalności naukowej ewaluowanego podmiotu w ramach poszczególnych dyscyplin naukowych, zwany dalej „liczbą B”, przy czym w ewaluacji uwzględnia się liczbę B wynoszącą nie więcej niż 0,5 oraz
  • najwyższą klauzulę tajności osiągnięć naukowych uwzględnianych w ewaluacji, objętych ochroną informacji niejawnych.

Przeprowadzenie ewaluacji osiągnięć niejawnych zostanie dokonane w trybie i na warunkach określonych w § 29–32 rozporządzenia.

3. Termin i sposób składania wniosków

Wniosek o przeprowadzenie ewaluacji jakości działalności naukowej składany przez podmioty, w stosunku do których ewaluacja przeprowadzana jest na wniosek oraz wniosek składany przez podmioty prowadzące badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i  bezpieczeństwa państwa objęte ochroną informacji niejawnych – należy złożyć w terminie do dnia 30 września 2021 r.

Termin i sposób składania ww. wniosków określa § 5 rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, wnioski składa się za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ministra, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.

Powyższy komunikat został opublikowany na gov.pl.

Nowa wersja SEDN Demo v. 0.3.0-etl-0.0.4

16-09-2021 r. wdrożyliśmy wersję 0.3.0-etl-0.0.4 aplikacji. Wprowadziliśmy następujące zmiany:

  • Dodano osiągniecia artystyczne na liście osiągnięć KI i w dorobku osoby w module  Osoba w ewaluacji;
  • Utworzono widok szczegółów dzieła artystycznego;
  • Zaktualizowano punktację w publikacjach z 2019 na 2021;
  • Uwzględniono datę oświadczenia w alertach publikacyjnych;
  • Dodano nowy alert o osiągnięciach oświadczonych przez osoby nieewaluowane;
  • Wyłączono pracowników spoza N dla dyscyplin artystycznych;
  • Dodano funkcjonalność Samouczka (szybkiej pomocy);
  • Ukryto informację o punktacji za udział jednostkowy danej osoby, jeśli nie dotyczy;
  • Dopracowano wyświetlanie szczegółów wyłącznego prawa hodowcy do odmiany roślin;
  • Włączono flagę inOrcid w osiągnieciach publikacyjnych;
  • Zaokrąglono 3N do dwóch miejsc po przecinku w Karcie Oceny;
  • Dodano wyliczanie możliwej wartości punktowej dla osiągnięć typu prawa ochronne;
  • Naprawiano błąd powodujący w sekcji Osoby w ewaluacji brak wyświetlania nr ORCID;
  • Naprawiono błędy powodujące brak wyświetlania danych osoby w ewaluacji;
  • Dodano nowy moduł zestawienie Kryterium I – Publikacje (tymczasowo ukryty);
  • Utworzono widok korekty zestawienia listy osiągnięć;
  • Dodano powiadomienie e-mail o wstępnej akceptacji danych przez Koordynatora;
  • Dodano algorytm wyznaczający zadania do oceny eksperckiej;
  • Utworzono moduł oceny KEN;
  • Włączono rejestrowanie zmian zakresów zadań eksperta;
  • Zaimportowano konta dla ekspertów;
  • Dodano powiadomienie e-mail o zablokowaniu konta;
  • Zmieniono etykietę określającą Iloczyn wymiaru czasu pracy i udziału etatu w dyscyplinie;
  • Poprawiono obsługę e-mail o zablokowaniu konta.

Wprowadzone zmiany wymagają odświeżenia przeglądarki. W tym celu prosimy na klawiaturze wcisnąć jednocześnie klawisze Ctrl i F5.

Wszystkie wersje SEDN opisane są tutaj.

Algorytm optymalizacyjny – warsztaty online

Ministerstwo Edukacji i Nauki, Komisja Ewaluacji Nauki oraz Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy zapraszają do udziału w warsztatach online, które odbędą się 28 września 2021 roku. Przedmiotem warsztatów jest tematyka z zakresu algorytmu optymalizacji w procesie ewaluacji jakości działalności naukowej przeprowadzanej w 2022 roku oraz ograniczeń wynikających z rozporządzenia z dnia 22 lutego 2019 roku w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Warsztaty skierowane są przede wszystkim do podmiotów podlegających ewaluacji działalności naukowej, które dysponują własnymi lub nabytymi narzędziami do optymalizacji dorobku ewaluacyjnego. Zaproszenie do udziału w warsztatach kierowane jest także do jednostek, które przygotowują własne oprogramowanie do ewaluacji, jak również do firm spoza systemu szkolnictwa i nauki, które wdrażają rozwiązania informatyczne dla podmiotów ewaluowanych.

Warsztaty odbędą się w formule online, a udział w nich jest bezpłatny. Wymagana jest jednak wcześniejsza rejestracja, gdyż liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Program warsztatów oraz formularz rejestracyjny znajdują się na dedykowanej stronie.